Många skaffar bil för att underlätta vardagen och göra livet smidigare. Kanske bor du långt ute på landet där det inte finns någon lokaltrafik, eller så pendlar du väldigt långt? Oavsett orsak vill man ju inte behöva krångla med sin bil. Den ska bara funka och man vill bara tuta och köra. Bokstavligt talat.
Om din bil ändå börjar krångla, eller om du är osäker på att allt funkar som det ska, kanske du börjar googla saker som “hur ska bromspedalen kännas när motorn är avstängd?”. (Vad gjorde man ens innan Google?) När bilen är avstängd ska bromspedalen kännas stum. På vissa bilar kan du trycka ner bromspedalen en liten bit, men absolut inte hela vägen ner. Om pedalen känns annorlunda än vanligt ska du inte köra.
Bromsvätska och fungerande bromsar
Din bromspedal ska alltså kännas stum när motorn är av, men vad innebär det om bromspedalen sjunker långsamt under hårt tryck? Att bromspedalen sjunker är inte ett bra tecken och det kan innebära att du har en läcka i ditt bromssystem. Du ska givetvis inte köra med en bil som har fel på bromsarna, så bärga den till en verkstad. Men vaddå läcka i bromssystemet, vad kan hända om du har för lite bromsvätska? Det kan helt enkelt innebära att bromsarna inte funkar som de ska. Väldigt farligt, med andra ord.
Nu vet du hur bromsen ska kännas när motorn är avstängd, men hur ska bromspedalen kännas när motorn är på? När motorn är på ska du kunna trycka ner pedalen. Det är ju så du bromsar och får stopp på din bil Även när bilen står still ska du kunna trycka ner bromsen. Ha för vana att kolla dina bromsar då och då, både med avstängd och igångsatt motor. Du vill inte vara ute i trafiken när du upptäcker att dina bromsar inte funkar.
